Aucèls de per çò nòstre

Samedi 26 mars, 20h 45, Maison de la Vigne, du Vin et des Paysages d’Estaing.
Dans le cadre de la Prima Occitana organisée cette année sur Espalion, l’IEO12 et l’association des Amis de Joseph Vaylet-Occitans en Roergue-Naut vous invitent à une présentation des Oiseaux de chez nous , par Christian Andrieu : « ces oiseaux, petits ou gros, que nous voyons souvent dans la campagne, dans le village ou la ville, nous les connaissons plus ou moins. Nous ne les observons ou écoutons pas assez, nous les prenons quelquefois l’un pour l’autre.. Je voudrais vous apprendre à les reconnaître, du moins ce sera un début. Je ne vous parlerai pas des questions  scientifiques sur les endroits où ils vivent, sur ce qu’ils mangent, sur leurs migrations..J’essaierai simplement de vous initier à l’observation de tel ou tel oiseau, à partir de sa forme, de ses couleurs, de l’écoute de son chant ou de son cri, et de son mimologisme quand il existe. Je vous dirai aussi ce  qu’est un mimologisme. Sûr que les oiseaux de chez nous « parlent » en occitan, c’est une évidence.
Je m’aiderai d’un diaporama, d’enregistrements sonores, et je dirai les mimologismes.
En espérant que je vous aurai donné l’envie d’en savoir plus, de mieux les écouter et de continuer à mieux les connaître, « de l’uèlh e de l’ausida »
Présentation bilingue, ouverte à tout public, participation libre.
Prochaine date , samedi 2 avril, 18h, salle de la Gare, Concert : le trio Qual sap chante Bodon.

L’affiche

Prima occitana 2022 a Espaliu

Chaque année, l’IEO12 (Institut d’Etudes Occitanes de l’Aveyron) et Aveyron Culture organisent la Prima Occitana sur un territoire différent. Pour 2022, le choix s’est porté sur Espalion, en collaboration avec l’association locale « Les Amis de Joseph Vaylet-Occitans en Roergue-Naut », et en partenariat avec les Vignerons d’Olt, la municipalité d’Espalion et la Communauté des Communes Comtal, Lot, Truyère. Plusieurs animations seront proposées, du 26 mars au 13 avril : concert autour de textes de Jean Boudou, contes pour les enfants des écoles dans le cadre d’un itinéraire artistique, présentation de roman d’une auteure locale, projection « Les oiseaux de chez nous » (aspects, chants, mimologismes..) . Ce programme est ouvert à tous, jeunes et moins jeunes, que l’on comprenne ou pas la langue occitane, tous les intervenants étant « bilingues ».. Chaque évènement fera l’objet d’un article dans la presse. Les organisateurs espèrent vous accueillir nombreux, pour faire connaître et faire vivre la culture et la langue occitanes.

Le programme

Assemblée générale – Amassada generala

Madame, Monsieur,

       Vous êtes invité(e) à participer à l’Assemblée Générale de l’association
Les Amis de Joseph VAYLET Occitans en Roergue-Nalt
                Mercredi 2 mars 2021 à 17h30
                à ESPALION
                salle d’animation (ancien dojo) à Recoules
            (dans le respect des règles sanitaires en vigueur)
A l’ordre du jour :  

* Compte rendu d’activité de l’année écoulée,
* Rapport moral et financier,
* Renouvellement du bureau
* Projets pour l’année 2022
* Questions diverses.

Plan coralament,
La Présidente : Eliane Moisset

Nos laissarem pas tòrse

1962 – 2022
Il y a 60 ans, Henri Mouly, Majoral du Félibrige, avait soutenu les mineurs de Decazeville lors de la Grande Grève. Nous souhaitons dédier son poème aux ouvriers de la SAM.

Nos laissarem pas tòrse

Sèm los enfants de Cransac, de La Sala,
Firmi, Penchòt, Aubin, Combas, Viviez ;
Sèm lo minur que jost tèrra davala,
D’aquel país nautres sèm los obrièrs.
Cadun l’aiman nòstre vièlh País-Negre,
L’avèm cantat e mai lo cantarem !
Contra Paris, nautres los morre-negres,
Nòstre Bassin (bis) totes lo defendrem.

Repic
Ò lenga del trabalh, lenga de nòstra tèrra,
Als òrdres de Paris, quora auràs escapat ?
Seràs nòstre drapèu, lenga de la misèra,
            Lenga de frairetat,
            De Libertat.

Dels païsans, que subre las aradas
Fasián venir lo pan cada jorn,
Vesèm aduèi tant de pòrtas barradas,
Tantes d’enfants quitan lo terrador,
Que demandam a nòstres governaires
Se son calucs de nos deraiçar aital
De nòstre ostal, d’aquel parlar tindaïre
Que regaudis (bis) nòstre còr mièjornal.

De grands mossurs que l’argent desturbèla,
Venduts que son totes als financièrs,
Nos son tombats dessús coma la grèla
Quand ven roïnar de países entièrs …
Mas duèi n’i a pron ! Revelhatz-vos, ò fraires !
Totes units, obrièrs e païsans,
Saurem gardar contra los afamaires
Nòstra fièrtat (bis) d’òmes leials e francs.

Demandam pas de castèls, ni de rentas,
Ni de favors ; z’o laissam als fenhants !
Mas demandam, sens vergonja ni crenta,
De poder viure en patz en trabalhant.
Demandam res que nos apartenga :
Lo drech al pan e lo drech al trabalh.
Totes en còr, cantem en nòstra lenga:
Viva l’obrièr! (bis) a l’ifèrn los paucvals !

Enric MOULY, 1962

Poèma tirat del Fonds Vaylet
(Associacion « Les Amis de Joseph Vaylet-Occitans en Roergue-Naut », Espalion)

Bona annada

BONA  ANNADA

A cadun de vòstra ostalada,

Malgrat lo rebalaire virùs

Que nos ensarra dins d’estuchs,

D’uèi vos cride : ʺBona annadaʺ

 

Bon coratge e santat solida ;

N’avèm besonh mai que jamai.

Lo solelh lusirà ben mai

Per que se contunhe la vida.

 

Encara un còp : ʺUrosa annadaʺ

De mila vòts acompanhada.

 

Gérard Ferrand

Adaptat de Josèp Vailet (Nadal 1940 dins l’ahuc)

Compte-rendut de la jornada del « Cap de l’An » de Zefir Bòsc

Per la despartida del Majoral Zefir Bòsc, lo 25 de novembre de 2020, la presencia, dins la glèisa d’Espeirac, èra limitada a 30 personas : se poguèt pas far l’omenatge que se meritava.

Aquel omenatge es estat fach aqueste 27 de novembre de 2021, aprestat per la familha de Zefir en acòrdi amb los Felibres de Roergue e de la Mantenança Gasconha- Naut Lengadoc.
Dins lo còr de la glèisa, prenguèron plaça, amb lors bandièiras, las associacions que ne foguèt lo sòci : Lou Felibrige, Lo Grelh Roergàs, « Les Amis de Joseph Vaylet, Occitans en Roergue Naut», «L’Escloupèto de Rodez», «La Cabrette du Haut Rouergue» d’Espalion, «Lous Castellous de Sénergues.
Lo Majoral e Prèire J.Passerat oficièt. Son presic insistèt sul costat « grand poèta d’Òc » de  Zefir Bòsc amb una causida de vèrses primats als Jòcs Florals de Tolosa.
François Bòsc joguèt un regret a la cabreta, s’ausiguèt la votz de Philippe Vialard interpretant lo poèma remirable de Zefir, « Tèrra d’Aubrac », «Lous Castellous»  an cantat la cançon que Zefir lor aviá compausada.
Après la messa, siaguèt lo moment dels omenatges: Cònsol d’Espeirac, Albert Bibal pel Grelh Roergàs, los sòcis dels « Amis de Joseph Vaylet-Occitans en Roergue-Naut », de Evelyne Auban, Sendic de la Mantenança de Gasconha Naut-Lengadoc e, per acabar, l’omenatge del Sénher Capoulié Jacques Mouttet.
Al cementèri, lo Capoulié e los enfants de Zefir, depausèron una garba a las colors d’Occitània.
A la sala de las fèstas d’Espeirac, la familha, los amics e los felibres s’acampèron per un repaís roergàs e frairenal.
Foguèt legit un omenatge pel CCOR de Rodés, de son amic Paul Bony.
Après lo repaís, los cantaires dels »Amis de Joseph Vaylet » intrepretèron quatre cants sus de tèxtes de Zefir Bòsc.
Maites cants roergasses seguèron e lo Coupo Santo clavèt aquel jorn del sovenir.

Un » Cap de l’An » plen de fervor e de frairetat mas simple, a l’imatge de çò qu’èra nòstre Felibre Majoral Zefir Bòsc.
Grand mercé a sos enfants e a tota sa familha de nos aver associats, amics e felibres, a’n aquel omenatge !

Gérard Ferrand e Éliane Moisset
Associacion « Les Amis de Joseph Vaylet- Occitans en Roergue-Naut »